Tuesday, March 25, 2008

Chlazení spalovacích motoru

CHLAZENÍ SPALOVACÍCH MOTORŮ :

- ideální teplota válců 170° - 190°C
- minimální teplota 75°C, ( při startu, špatné spalování – vzniká dehet)
- maximální teplota 250°C ( přehřátí motoru, olej se mění v uhlík, zadírání motoru ).

Energetická bilance spalovacího motoru :
- přivede se 100 % tepla
- převede se na práci 25 – 40 %
- Mazání, sání, tření 10 %
- Chlazení 20 % – 30 %
- Výfukem 5 % - 10 %


DRUHY CHLAZENÍ :
A) Kapalinové chlazení
- chladící kapalina bývá voda, nebo směs vody s glykolem, fridexem, atd.
- motory mají konstrukčně dvojité stěny válců
- součástí je vodní čerpadlo, které zabezpečuje nucený oběh ( čerpadlo je buď přímo připojeno na klikovou hřídel nebo přes řemenici ).
- Oběh je řízen termostatem, který otevírá oběh při 75°C, jinak je oběh jen v dutinách motoru. Při otevření kapalina prochází přes chladič ( je umístěn vpředu na vozidle a bývá náporový ) za kterým je ventilátor, který zapíná při 90°C
- ohřívaná voda se ještě využívá pro topení ve vozidle.

Výhody :
- Tišší chod motoru
- Menší skon ke klepání
- Rovnoměrnější tepelné namáhání
- Kapalina se používá k vyhřívání vozidla
Nevýhody :
- složitější konstrukce
- v zimě musí být nemrznoucí kapalina

B) Vzduchové chlazení :
- Motor pracuje ve vyšších teplotách 150°C, ale válec a hlava motoru musí být žebrovány
- Bývá zpravidla u dvoudobých motorů
- místo vodního chlazení se přidává chlazení oleje
XII. MAZÁNÍ SPALOVACÍCH MOTORŮ :
aby se snížilo tření
pro lepší odvod tepla

a) mazání směsí :
používá se u dvoudobých motorů ( palivo se ředí 1 : 33, 1 : 50, výjimečně 1 : 100 )
b) tlakové mazání :
používá se zubové čerpadlo, má zpravidla 2 sací větve ( nahoře a dole, aby při jízdě do kopce nebo z kopce nepřisávalo vzduch )
musí být pojistný (regulační) ventil – určuje provozní tlak
čistič oleje– (hrubý a jemný), bývá jako plnoprůtočný nebo obtokový
kliková hřídel se maže zevnitř, mažou se vahadla, vačky, ložiska …

Labels: